Wednesday, January 14, 2009

He lived to find beauty. He killed to possess it.

Obsession can cause the unthinkable....(best plak tag line dia nie) hahahah

Perfume is set in the colourful backdrop of 18th century France centering on the life of an unfortunate boy, Jean Baptiste, born in the slums of a Paris fish market. Left for dead amongst rotting fish guts, he inhales the plethora of scents around him. He is rescued by some passers by and is subsequently placed in an orphanage. He is an odd child and a social outcast. Possibly as a result of his traumatic birth, he is blessed with outstanding olfactory senses: from early childhood he displays an uncanny ability for discerning the individual smells of everything around him. The twists and turns of his early life are one continuous tragic story. His quest is to learn the art of perfume making and, once taught, Jean Baptise desires to make the ultimate perfume. His skilfully crafted perfumes have the ability to provoke unexpected reactions in both the wearer and the recipient. During his apprenticeship, he discovers he has no personal smell and is initially devastated. On his journey to create olfactory perfection, he seeks alternative ingredients to his perfumes and, in doing so, leaves a grisly trail...(synopsis nie courtesy of abang Wiki)...
I was drawn to watch this move...yea yea memang laa movie nie dah lama..i think it was in 2006 or 2007..tapi baru tengok hahahha...i did saw the ads di Mid Valley before but the thought of watching it never came accross my mind...tapi i was drawn to watch masa tgh bosan tahap gaban dan doraemon...from one channel to another tapi this movie di channel 411 really caught my attention....
Best plak cite nie...better go and watch laa..cari DVD...
Hari penulisan karangan dalam bahasa melayu hehehhe....
ape yang sangat menarik berkenaan filem ini adalah garapan pengarah berkenaan jalan cerita...benar plot filem ini amat ringkas mudah untuk difahami...akan tetapi pengajaran disebalik filem ini amat mendalam...benar ia berkenaan pembunuhan, filem "thriller" akan tetapi apa yang amat menarik, dan lantas membuatkan saya ingin menulis berkenaan filem ini adalah seperti berikut....
1. Kesungguhan Jean Baptiste (watak utama) untuk belajar...
2. Fokus dan keazaman beliau untuk mendalami ilmu...
3. Sifat ingin tahu yang mendalam...
Ia membuat saya sangat tertarik dan amat berminat akan filem tersebut...saya terus terfikir bahawa....mengapa sesetangah individu sentiasa berkata bahawa..."otak aku dah tepu", "aku dah tak boleh terima ilmu" dan "dah tak larat nak belajar lagi"..mengapa?????????Bagi saya ia adalah kemalasan semata-mata...
Bagi saya, saya sentiasa cemburu (positif) akan sesiapa yang telah memiliki Ijazah Sarjana ataupun PHD...saya sangat teringin untuk melanjutkan pelajaran ke tahap Ijazah Sarjana dan PHD akan tetapi peluang masih belum ada..dan saya pasti akan...
Saya sentiasa berpendapat bahawa manusia dikurniakan dengan Otak yang amat indah ciptaanNya...kapasiti yang tidak terbatas, dan dilengkapi dengan pelbagai perisian yang maju dan mampu melangkaui kemampuan kita sendiri sekiranya dipraktikkan sepenuhnya..akan tetapi manusia turut penuh dengan alasan demi alasan...apa yang membataskan kemampuan kita adalah diri kita sendiri...kita membataskan diri kita dengan sentiasa memberikan alasan...kemudian ia menjadi kebiasaan, akhirnya kita menjadi sebati dengan keadaan tersebut...
Manusia tetap manusia, Allah tidak akan mengubah nasib kita sekiranya kita tidak berusaha untuk berubah...
di tahun 2009 ini bersama-samalah kita berubah kearah Positif dan tingkat produktiviti elakkan kontroversi..layaannnnnn/zasssss...hahahhaha mcm melodi plak..ape yang aku mengarut nie hahahaha....

3 comments:

  1. aku pun nk (kalo ada kesempatan) sambung belajar, tapi aku tanak exam, boleh? hahah! -wahida.

    ReplyDelete
  2. zulus: haahahaha..nak try auditin utk melodi aaa hehehe

    wahida: kan wahida kan..aku pun..ko bakal ibu, lagi mencabar tau...hahahah

    ReplyDelete

My Blog List